درمان با آگونیستGLP-1 با کاهش خطرات قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

1ژوئن  2017- بر اساس یک مطالعه ی جدید، این گروه از داروهای تزریقی دیابت می توانند خطر مرگ و حوادث قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش دهند. دانشمندان کلینیک کلیولند در اوهایو، اعلام کردند که آگونیست گیرنده ی پپتید شبه گلوکاگون-1 یا (1(GLP- دارای مزایای قلبی عروقی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

آگونیستهای GLP-1 به  کاهش مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2، از طریق  تحریک ترشح انسولین توسط لوزالمعده پس از خوردن غذا و قبل از شروع افزایش قند خون کمک می کنند.

در این مطالعه ی جدید، دانشمندان آمریکایی به بررسی ارتباط  آگونیستهای GLP-1 و سلامت قلب پرداختند. آنها 105،862 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را از کلینیک کلیولند بین سالهای 2004 تا 2015 بررسی نمودند.

هشت درصد از شرکت کنندگان تحت درمان با داروی آگونیستGLP-1  بودند، محققان پرونده های الکترونیکی سلامت این افراد را برای شناسایی بیمارانی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا شده بودند، بررسی کردند.

خطر سکته ی مغزی و مرگ و میر به همه ی علل در شرکت کنندگانی که تحت درمان با آگونیستهایGLP-1  بودند، بطور قابل توجهی کاهش داشت. پس از آن، هنگامی که محققان بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی و بدون بیماریهای قلبی عروقی را به طور جداگانه مقایسه نمودند، دریافتند که درمان با آگونیستهایGLP-1  با کاهش خطر ابتلا به نتایج ضعیف قلبی عروقی در ارتباط بود.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Pantalone می گوید: در حالی که این یافته ها مثبت هستند اما وجود برخی از محدودیتها در این مطالعه سبب شده است که به تحقیقات بیشتری در آینده نیاز داشته باشیم.

 دکتر Pantalone مشاور قلب و عروق گفت: مشکل اینست که ما نمی توانیم مدت زمان ابتلا افراد شرکت کننده به دیابت نوع 2 در این مطالعه و اینکه چه داروهایی را و برای چه مدتی، قبل از ورود به سیستم بهداشتی ما، مصرف می کردند، مشخص کنیم.

انجام مطالعات اضافی با استفاده از بیمارانی با شیوع کوهورت (به عنوان مثال، کسانی که تاریخ تشخیص T2DM  و طول مدت بیماری آنها مشخص باشد) می تواند برای تعیین فواید داروهای آگونیستGLP-1 بر کاهش خطر CVدر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

این مطالعه در مجله Diabetes, Obesity and Metabolism به چاپ رسید. داده های سلامت در مورد خطرات قلبی مرتبط با چند داروی دیابت، در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا در 9 ژوئن ارائه خواهد شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/glp-1-agonist-treatment-linked-to-lower-heart-risks-in-type-2-diabetes-91776604.html